TrackTime | Trackday Race Auto Verhuur. Zelf Rijden Op Circuit
TrackTime | Trackday Race Auto Verhuur. Zelf Rijden Op Circuit
TrackTime | Zelf Rijden Op Circuit Zolder Spa Francorchamps

Circuit Park Zandvoort

 

TrackTime verhuurt race auto's om zelf mee te rijden op Circuit Park Zandvoort.

 

Circuit Park Zandvoort is een circuit voor voornamelijk autoraces dat zich in de duinen ten noorden van Zandvoort bevindt, vlak bij de zee.

 

Eerste races

 

De eerste plannen voor een circuit in Zandvoort stammen uit 1930. Het duurde tot 3 juni 1939 toen voor het eerste een autorace werd gereden op een stratencircuit van Zandvoort. Deze race ging onder meer over de Van Lennepweg, die nu nog een van de belangrijkste toevoerwegen is naar het huidige circuit.

Hoewel de Tweede Wereldoorlog uitbrak bracht het grote succes van die races de Zandvoortse burgemeester er toe om plannen te ontwikkelen voor een circuit. Het verhaal gaat dat de burgemeester van Zandvoort in een poging vrijstelling voor dwangarbeid te krijgen voor de bevolking van Zandvoort een overeenkomst sloot met de Duitse bezetter. De Duitsers mochten een brede, rechte weg dwars door Zandvoort aanleggen die na de oorlog als paradeweg kon dienen. Later werd deze weg samen met enkele andere wegen door de Duitse bezetters gebruikt om de kustverdedigingswerken te bereiken. Na de oorlog werden enkele van deze wegen verbreed en samengevoegd. Met advies van Sammy Davis, winnaar van de 24 uur van Le Mans uit 1927, werd een racecircuit ontwikkeld.

Op 7 augustus 1948 vond de eerste autorace, toen nog onder de naam Grand Prix van Zandvoort, plaats op het circuit van Zandvoort. De race werd gewonnen door de Thaise prins Bira in een oude Maserati. Tweede en derde werden de Britse coureurs Tony Rolt en Reg Parnell. In het volgende jaar werd de wedstrijd gereden volgens de regels van de Formule 1. Deze wedstrijd werd gewonnen door Gigi Villoresi in een Alfa Romeo.

Op 28 augustus 1948 werd de eerste motorrace gehouden op het circuit. In het jaar erop won Gigi Villoresi de autorace in een Alfa Romeo.

Vanaf 1950 heette de Grand Prix officieel de Grote Prijs van Nederland (Dutch Grand Prix). Maar het zou nog tot 1952 duren voordat de Grand Prix van Nederland deel zou uitmaken van het officiële Wereldkampioenschap Formule 1. Vrijwel jaarlijks tot halverwege de jaren '80 zou de Grand Prix van Nederland deel uitmaken van de Formule 1.

 

Wereldkampioenschap Formule 1

 

De Grand Prix van Nederland stond bekend als een wedstrijd waarin een beroep werd gedaan op de vaardigheden van de coureurs. Met name de Tarzanbocht aan het einde van het rechte stuk bood een goede mogelijkheid voor inhaalmanoeuvres.

Een bekend beeld uit de Grand Prix van Nederland vormt de ronde die Gilles Villeneuve op drie wielen reed in 1979. Verder stond de Grand Prix van Nederland bekend om de aanhoudende protesten van milieubewegingen.

Veelvuldige winnaars waren Jim Clark (vier maal), Jackie Stewart (driemaal) en Niki Lauda (driemaal). In 1961 behalen alle 15 auto's de eindstreep zonder een pitstop. In 1979 overleefde Derek Daly een crash in de Tarzanbocht waarbij hij met zijn Tyrrell bovenop de vangrail terecht kwam.

De laatste officiële autorace in de F1 op circuit Zandvoort werd op 25 augustus 1985 verreden. De wedstrijd, bestaande uit 297,6 km verdeeld over 70 ronden, werd gewonnen door Niki Lauda.

 

A1 Grand Prix

 

In 2006 werd na 21 jaar opnieuw een Grand Prix verreden op het circuit. De A1 Grand Prix klasse deed dit jaar het Nederlandse circuit aan als openingsrace van het seizoen. Ondanks een rel, die ontstond nadat Jos Verstappen vervangen werd door Jeroen Bleekemolen, was de opkomst groot. In 2007 en 2008 keerde de klasse terug op het duincircuit.

Na 2008 zou de A1 Grand Prix Zandvoort verlaten, en in actie komen op het TT-Circuit Assen. Vanwege het faillissement van de klasse werd deze race echter nooit verreden, en blijft de A1 Grand Prix of Nations the Netherlands 2008 de laatste Grand Prix op Nederlandse bodem.

 

WTCC

 

In 2007 werd eenmalig een race om het WTCC gehouden. Winnaars werden Alain Menu voor Chevrolet en Gabriele Tarquini voor Seat.

 

Masters of Formula 3

 

Op het circuit wordt jaarlijks de Masters of Formula 3 verreden. De race, waarin Formule 3-teams uit verschillende Europese kampioenschappen tegen elkaar uitkomen, wordt gezien als een van de belangrijkste races in de Formule 3-klasse. Naast de Masters of Formula 3 zijn er slechts een beperkt aantal races waarbij er een cross over van kampioenschappen is, dit gebeurt onder andere bij de Formule 3 race in Monaco, de Korea F3 Super Prix en de Macau F3 Grand Prix.

In 2007 en 2008 werd de race verreden op het Belgische Circuit Zolder, aangezien op Zandvoort het maximale aantal geluidsdagen met de komst van de A1 Grand Prix overschreden werd. Vanaf 2009 zijn de Masters weer terug in Zandvoort.

 

Huidige situatie

 

Tegenwoordig zijn de belangrijkste races die op het Circuit Park worden verreden een race uit het DTM-kampioenschap en de Masters of Formula 3. Hiernaast wordt het circuit gebruikt voor de nationale autosport, waaronder de Formule Ford, de Renault Clio Cup, de Seat Cupra Cup, de BRL V6 de Endurance races en de diverse classes van de dnrt waaronder bijvoorbeeld de porsche vrije classen caterhams en legends.

 

Baan officials

 

De veiligheid om en rond het circuit is in handen van de OCA (officials club automobielsport ). De OCA is in 1962 opgericht en zorgt voor de raceofficials tijdens wedstrijd en trainings- dagen. De officials zijn alle intern geschoolde vrijwilligers . Onder de officials vallen o.a. de vlag marshals ,de rescue marshals ,de start marshals en de pit marshals.

 

 

Verschillende circuits

 

Het circuit is mede ontworpen door Hans Hugenholtz en is in de loop der jaren vele malen veranderd.

 

Het huidige parcours met een lengte van 4,3 km stamt uit 1999. Het hoogteverschil is 15 meter. Vanaf de start komt men door de volgende bochten:

 

 

De scherpste bocht is de Tarzanbocht en de snelste bocht de Arie Luyendijkbocht. Het Scheivlak is een lange bocht naar rechts die snel kan worden genomen. Hij ligt in het noordoostelijk deel van het circuit, na het rechte stuk dat volgt op de Slotemakerbocht. De naam is historisch en stamt van een terreintje in de duinen.

Het Scheivlak ligt achter een duin zodat een coureur de bocht 'blind' moet insturen. Vervolgens daalt de baan sterk. Dit is daarom de snelste maar tevens moeilijkste bocht van het circuit. Na het Scheivlak volgt de Mastersbocht. Tot 1980 lagen na het Scheivlak twee korte knikken in de baan, maar vervolgens is er een chicane aangelegd om de snelheid af te remmen.

Ben Pon vloog hier tijdens de Grote Prijs van Nederland op 20 mei 1962 uit de bocht. Zijn Porsche sloeg over de kop en Pon werd uit de auto geslingerd, maar kwam er met een paar schrammen vanaf.

 

( bron: wikipedia)

TrackTime


Praktisch